Massevis af spændende opskrifter. Find inspiration til aftensmaden eller den store gourmetmiddag.

Søg

Du er her: Opskrifter -> Påsketema -> Påskens helligdage

Svenska  Dansk

Results here...
Menu

Påskens helligdage

 

Påskens historie:

Ordet 'Påske' stammer fra 2. Mose bog og betyder 'dødens forbigang'. Kristne fejrer Påske som minde om Jesu kristus lidelser og død, men også som et minde om det glædelige budskab som er genopstandelsen.

Helligdagene strækker sig fra d. 01. til d. 05 April (2010), men den kristne påske starter Palmesøndag d. 28.Marts.

 

 


Hvad betyder dagene?

Palmesøndag

Er den dag som er indledning til påskeugen, som også hedder passionsugen. Påsken er kirkens vigtigste højtid, selv om julen fejres af flere.
Palmesøndag er dagen, hvor Jesus rider ind i Jerusalem på et æsel og bliver modtaget med glædesråb og palmegrene.

Skærtorsdag:

Skærtorsdag er den dag hvor nadveren blev stiftet. Nadver betyder aftensmad på gammelt dansk, og det var netop hvad der skete; Jesus holdt det sidste måltid med sine disciple. Det var også den dag, hvor Judas forrådte Jesus.

Skær betyder ren, og har den betydning, at Jesus disciple vaskede hans fødder på den dag.

Langfredag:

Denne dag blev Jesus korsfæstet på bjerget Golgatha, og derfor er det en sørgedag hvor man mindes 'den lange dag' hvor Jesus hang på korset. Når der flages på denne dag skal det være på halvt, og traditionelt har alt forretnings- og forlystelsesliv været lukket.

Påskedag/ 2. Påskedag:

Påskemorgen er lysets og glædens morgen, hvor Jesus stod op fra graven. Der er så meget glæde i påskens budskab om opstandelse, at det skal fejres over 2 dage:
1.påskedag proklameres budskabet, og 2.påskedag handler om modtagelsen af budskabet.
Her er der påskeliljer, stor musik og stærke salmer.